Abstract:
Cultural-linguistic immersions are an engine of personal development, an asset both for the life of each individual, but also an added value on the labor market, in the community. Culturallinguistic immersion is a very effective method of studying languages, in general, and Romanian, in stricto. From a temporal perspective, immersions are divided into: short-term immersions; mediumterm immersions; long-term immersions. The impact leads to a sociocultural integration as easy as possible through the language and thanks to the language, but also for a later professional insertion. As part of the cultural-linguistic immersion, carried out within the continuous training program "Improving the linguistic communication skills of Romanian language teachers from IPLMN", carried out as part of the National Program on the learning of the Romanian language by national minorities, including the adult population, for the years 2023 – 2025, approved by HG no. 115/07.03.2023, the students increased their level of respect and tolerance for diversity. Also, the teachers exchanged good practices, developed their critical thinking, through the lens of new educations. By interacting with people from other districts of the country, of other ethnicities, the participants learned to appreciate differences and overcome prejudices. During the workshops by comparing with other cultures, the participants gained a clearer perspective on their own values and customs. The host of the event, the State Pedagogical University "Ion Creangă" from Chisinau, designed the activities to improve linguistic communication skills from a praxiological perspective. The cultural immersion objectives aimed to reevaluate some aspects of one's identity in the light of new experiences and perspectives.
Description:
Imersiile cultural-lingvistice sunt atât un motor al dezvoltării personale, un atu pentru viața fiecărui individ, cât și o valoare adăugată pe piața muncii, în comunitate. Imersiunea cultural-lingvistică este o metodă foarte eficientă de a studia limbile, în general, și româna, în special. Din punct de vedere temporal, imersiunile se împart în: imersiuni de scurtă durată; scufundări pe termen mediu; scufundări de lungă durată. Impactul duce la o integrare socioculturală cât mai ușoară prin limbaj și grație limbii, dar și la o inserție profesională ulterioară. În cadrul imersiei cultural-lingvistice, desfășurată în cadrul programului de formare continuă „Îmbunătățirea abilităților de comunicare lingvistică a profesorilor de limba română din IPLMN”, desfășurat în cadrul Programului național privind învățarea limbii române de către minoritățile naționale, inclusiv populația adultă, pentru anii 2023 – 2025, aprobată prin HG nr. 115/07.03.2023, elevii și-au crescut nivelul de respect și toleranță față de diversitate. De asemenea, cadrele didactice au făcut schimb de bune practici, și-au dezvoltat gândirea critică, prin prisma noilor educații. Interacționând cu oameni din alte raioane ale țării, din alte etnii, participanții au învățat să aprecieze diferențele și să depășească prejudecățile. În timpul atelierelor, prin compararea cu alte culturi, participanții au dobândit o perspectivă mai clară asupra propriilor valori și obiceiuri. Gazda evenimentului, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chișinău, a conceput activitățile de îmbunătățire a abilităților de comunicare lingvistică din perspectivă praxiologică. Obiectivele de imersiune culturală au urmărit reevaluarea unor aspecte ale identităţii cuiva în lumina unor noi experienţe şi perspective.