Abstract:
In the 21st century, multilingualism and multiculturalism are proclaimed as leading educational principles, and the challenges of bilingual, poly-/multilingual education have become the focus of close attention for specialists in almost every country in the world. This has led to the widespread adoption of Content and Language Integrated Learning (CLIL) technology, not only in European countries but also in the USA, Latin America, Asia, and Australia. Educational practices of multilingualism are also being introduced in the Republic of Moldova, prompting interest in the topic. The purpose of this article is to provide a theoretical overview of strategies for CLIL: meaningful introduction to the topic, supported learning, active interaction and advanced outcomes, adding an (inter)cultural dimension, fostering higher-order thinking, and promoting sustainable learning.
Description:
În secolul XXI, multilingvismul și multiculturalitatea sunt proclamate drept principii educaționale de bază, iar problemele educației bilingve, poli-/multilingve au devenit subiecte de interes sporit pentru specialiștii din aproape toate țările lumii. Acest fapt a condus la o răspândire largă a tehnologiei de învățare integrată a conținutului și limbii (CLIL), nu doar în țările europene, ci și în SUA, America Latină, Asia și Australia. Practicile educaționale în domeniul multilingvismului sunt implementate și în Republica Moldova, ceea ce explică interesul față de acest subiect. Scopul articolului este de a oferi o descriere teoretică a strategiilor de învățare integrată a conținutului și limbii: introducerea semnificativă în temă, învățarea cu suport, interacțiunea activă și rezultatele avansate, adăugarea unei dimensiuni (inter)culturale, stimularea gândirii de ordin superior și promovarea învățării durabile.