Abstract:
The study focuses on didactics of modern literary texts – from the classic text to contemporary digital narratives that play an important role in modern education. In the Republic of Moldova, as in many countries, teachers are re-evaluating the didactics of literature: the methods and strategies used to teach literature in ways that are relevant to today’s learners. This article examines how literature education is or can be viewed and used in modern teaching context from our country, drawing on global theoretical perspectives and local educational trends. We discuss the role of literature in education within English lessons from the views of well-known scholars (Terry Eagleton, Northrop Frye, Louise Rosenblatt), explore the cognitive, cultural, and emotional benefits of engaging with modern literary texts in the multilingual context, and highlight didactic strategies – including task design, motivational techniques, and interactive learning. We also consider the use of digital literature and authentic literary materials in foreign language teaching, and situate Moldova’s practices within broader European and global contexts.
Description:
Cercetarea explorează didactica textelor literare moderne – de la textul clasic până la narațiunile digitale contemporane – care joacă un rol important în educația actuală. În Republica Moldova, la fel ca în multe alte țări, cadrele didactice reevaluează didactica literaturii: metodele și strategiile utilizate pentru a preda literatura într-un mod relevant pentru elevii de astăzi. Acest articol analizează modul în care educația literară la lecțiile de limba engleză este sau poate fi percepută și aplicată în contextul didactic actual din țara noastră, bazându-se pe perspective teoretice internaționale și tendințe educaționale locale. Discutăm rolul literaturii în educație din perspectiva unor cercetători recunoscuți (Terry Eagleton, Northrop Frye, Louise Rosenblatt), explorăm beneficiile cognitive, culturale și emoționale ale interacțiunii cu textele literare moderne în context multilingv și evidențiem strategiile didactice – inclusiv proiectarea sarcinilor, tehnicile motivaționale și învățarea interactivă. De asemenea, analizăm utilizarea literaturii digitale și a textelor literare autentice în predarea limbilor străine și plasăm practicile din Republica Moldova într-un context european și global mai larg.