Abstract:
The present study analyzes the theoretical concepts and the definition of the notion’s „ideology”, „history” and „historical controversy” in relation to the school subject „Romanian and universal history”. The need for such an approach to the analysis is dictated by the objectives and instructional educational activities carried out within the Romanian and universal history school discipline. The study demonstrates the correlation between these theoretical definitions and the correlation of these definitions in the study of history in the contemporary school. In the study, a review is made of the themes and subjects from the national curriculum to the researched subject. At the same time, possible topics and methodological suggestions for working with these definitions are presented within the discipline of Romanian and universal history. The opportunity of the analysis is also dictated by the necessity and importance of knowing these definitions in order to train specific skills in the discipline of Romanian and universal history.
Description:
În prezentul studiu se analizează conceptele teoretice și definițiile noțiunilor „ideologie”, „istorie” și „controversă istorică” în raport cu disciplina școlară Istoria românilor și universală. Necesitatea unei astfel de analize este dictată de obiectivele și activitățile instructiv-educative efectuate în cadrul disciplinei școlare Istoria românilor și universală. În studiu se demonstrează corelarea dintre aceste definiții teoretice, în special în studiul istoriei din școala contemporană. Se face o trecere în revistă a temelor și subiectelor din curriculumul național la subiectul cercetat. Totodată, se prezintă posibile subiecte și sugestii metodologice de lucru cu aceste definiții în cadrul disciplinei Istoria românilor și universală. Oportunitatea analizei este dictată și de necesitatea și importanța cunoașterii acestor definiții în vederea formării competențelor specifice la disciplina Istoria românilor și universală.