Abstract:
O competență specifică disciplinei istoria românilor și universală pentru ciclul gimnazial și liceal, este „Cunoașterea și interpretarea izvoarelor istorice”. Prin urmare, în acest articol sunt propuse exemple de surse istorice scrise, care pot fi utilizate pentru o mai bună cunoaștere a regimurilor totalitare din perioada interbelică: fascism, nazism, comunism. Această necesitate apare în contextul când, în prezent, în Europa există deja state cu regimuri autoritare, precum Belarus și state cu trăsături accentuate de totalitarism, precum Rusia. Totodată, extrema dreaptă capătă tot mai mare popularitate în state precum Germania, Italia etc. Astfel, sursele istorice scrise au un rol important în înțelegerea și cunoașterea faptelor istorice, dezvoltând gândirea critică a elevului.
Description:
A competence specific to the discipline History of Romanians and universal for the middle school and high school cycle, is the Knowledge and interpretation of historical sources. Therefore, in this article, examples of written historical sources are proposed, which can be used for a better knowledge of the totalitarian regimes of the interwar period: fascism, nazism, communism. This necessity appears in the context when, at present, there are already states with authoritarian regimes in Europe, such as Belarus, and states with accentuated totalitarian features, such as Russia. At the same time, the extreme right is gaining more and more popularity in countries such as Germany, Italy. Therefore, written historical sources have an important role in understanding and knowing historical facts, thus developing the student’s critical thinking.