Abstract:
Emotions, as an essential part of our lives, deeply influence children's behaviors and decisions. The ability to recognize and manage emotions is essential for the harmonious development of everyone, including children. Young children experience varied emotions, and their emotional education is built within a safe environment, in which educators have a key role. They must mediate positive emotional experiences, create affectionate relationships and support the development of a positive emotional climate. In inclusive education, group activities, which encourage cooperation and healthy management of emotions, are essential. These activities must be carefully guided by educators to help children understand their emotions and form relationships based on respect and empathy. An inclusive approach to preschool education, which emphasizes the development of positive emotions, is essential for the formation of emotionally and socially balanced children, able to integrate harmoniously into society. This process requires the active involvement of educators, parents and the entire educational community.
Description:
Emoțiile, ca parte esențială a vieții noastre, influențează profund comportamentele și deciziile copiilor. Abilitatea de a recunoaște și de a gestiona emoțiile este esențială pentru o dezvoltare armonioasă a tuturor, inclusiv a copiilor. Copiii mici experimentează emoții variate, iar educația lor emoțională se construiește în cadrul unui mediu securizant, în care educatorii au un rol cheie. Aceștia trebuie să medieze experiențele emoționale pozitive, să creeze relații afectuoase și să sprijine dezvoltarea unui climat emoțional pozitiv. În educația incluzivă, activitățile de grup, care încurajează cooperarea și gestionarea sănătoasă a emoțiilor, sunt esențiale. Aceste activități trebuie să fie atent ghidate de educatori pentru a ajuta copiii să își înțeleagă emoțiile și să formeze relații bazate pe respect și empatie. O abordare incluzivă a educației preșcolare, care pune accent pe dezvoltarea emoțiilor pozitive, este esențială pentru formarea unor copii echilibrați din punct de vedere emoțional și social, capabili să se integreze armonios în societate. Acest proces necesită implicarea activă a educatorilor, a părinților și a întregii comunități educaționale.