Abstract:
The article "Elements of language education from the perspective of the morphology of the folktale. Technique applications for teachers" explores how the theory of folktale morphology, developed by Vladimir Propp, can be used in the language education process for children. Folktale morphology identifies the common narrative structure of folktales, focusing on the recurring narrative functions and character types in these stories. This approach provides teachers with an effective method to structure language development activities and encourage children's creativity.
By understanding and applying these elements, teachers can help children develop their linguistic skills, both in terms of understanding literary texts and creating their own stories. Additionally, using this technique in teaching activities stimulates critical thinking and facilitates the understanding of narrative structure, which are essential aspects of developing oral and written expression skills.
The article also offers practical examples, such as exercises in identifying narrative functions or activities to reconstruct folktales, which can be adapted based on the age level and linguistic competencies of the pupils.
Description:
Articolul „Elemente de educarea limbajului din perspectiva tehnicii ‘morfologia basmului. Aplicații pentru cadrele didactice” analizează cum poate fi utilizată teoria morfologiei basmului, dezvoltată de Vladimir Propp, în procesul de educare a limbajului la copii. Morfologia basmului identifică structura narativă comună basmelor, concentrându-se pe funcțiile narative și tipologiile de personaje care apar în mod constant în aceste povești. Această abordare oferă cadrelor didactice o metodă eficientă de a structura activitățile de dezvoltare a limbajului și de a încuraja creativitatea copiilor, respectiv a elevilor.
Prin înțelegerea și aplicarea acestor elemente, cadrele didactice pot ajuta copiii să-și dezvolte competențele lingvistice, atât în ceea ce privește înțelegerea textelor literare, cât și în crearea propriilor povești. De asemenea, utilizarea acestei tehnici în activitățile didactice stimulează gândirea critică și facilitează înțelegerea structurii narative, aspecte esențiale în dezvoltarea abilităților de exprimare orală și scrisă.
Articolul oferă și exemple de aplicații practice, precum exerciții de identificare a funcțiilor narative sau activități de reconstituire a basmelor, care pot fi adaptate în funcție de nivelul de vârstă și competențele lingvistice ale elevilor.