Abstract:
School learning motivation refers to the totality of factors that determine, organize and support student learning efforts. Starting from the idea that motivation is a key factor in school success, the ability of the teacher to motivate students is one of the most important skills needed in the school context to increase the efficiency of learning. Creating a motivating educational climate for learning, based on positive interpersonal relationships, a pleasant and supportive atmosphere in the classroom, requires a very good knowledge of motivational factors, as well as the individuality of the students and is a challenge for the teacher.. In the process of stimulating student motivation, it should be borne in mind that a motivating teaching activity is one that actively involves students and captures their interest. As ways to arouse the curiosity of students, it is recommended to introduce the elements of novelty and create cognitive conflicts, by using case study or by or training students in team projects, organizing knowledge in the form of schemes, which allow highlighting the links between concepts, establishing links between the areas of interest of the student and the teaching activity.
Description:
Motivația învățării școlare se referă la totalitatea factorilor care determină, organizează și susțin eforturile de învățare ale elevilor. Pornind de la ideea că motivația constituie un factor cheie în succesul școlar, abilitatea profesorului de a motiva elevii este una dintre cele mai importante abilități necesare în context școlar pentru creșterea eficienței învățării. Crearea unui climat educațional motivant pentru învățare, bazat pe relații interpersonale pozitive, o atmosferă plăcută și suportivă în clasă, presupune o foarte bună cunoaștere a factorilor motivaționali, cât și a individualității elevilor și constituie o provocare pentru profesor.
În procesul de stimulare a motivației elevilor, trebuie avut în vedere faptul că o activitate didactică motivantă este aceea care îi implică în mod activ pe elevi și le captează interesul. Ca modalități de stârnire a curiozității elevilor sunt recomandate introducerea elementelor de noutate și crearea unor conflicte cognitive, prin utilizarea studiului de caz sau prin sau antrenarea elevilor în realizarea unor proiecte de echipă, organizarea cunoștințelor sub formă de scheme, care permit evidențierea legăturilor dintre concepte, stabilirea unor legături între domeniile de interes ale elevului și activitatea de predare.