Abstract:
Lucrarea de față aduce în prim plan necesitatea abordării educației actuale din perspectiva social morală, centrată pe trebuințele și particularitățile preadolescenților, ca actori principali în predare-învățare-evaluare. Luând în considerare particularitățile și trebuințele preadolescenților, legislația în vigoare și Parteneriatul educațional școală-familie, putem obține profilul absolventului pregătit pentru provocările socio-profesionale, aceasta fiind dezideratul spre care tinde orice societate în timpurile actuale. Având drept reper analiza bazelor teoretice și experiențiale, observațiile, discuțiile sincere cu părinții, dirigintele și consilierul școlar, considerăm că analiza trăsăturilor caracteriale determină trebuințele și particularitățile preadolescenților din perspectiva social-morală și interculturală, în vederea formării comportamentului pozitiv. Astfel, pornind de la specificitatea vârstei preadolescenților a fost elaborată Matricea strategiilor educative raportată la specificitatea trebuințelor elevilor din clasele gimnaziale pentru comportamentul socio-moral dezirabil. La baza conceperii acesteia, care reprezintă un valoros instrument de lucru pentru cadre didactice, a stat studierea și analiza documentelor de specialitate și lucrările cercetătorilor în domeniu, în vederea formării comportamentului social-moral și intercultural al preadolescenților.
Description:
The present paper brings to the fore the need to approach current education from a social-moral perspective, centered on the needs and particularities of preadolescents, as the main actors in teaching-learning evaluation. Taking into account the particularities and needs of pre-adolescents, the legislation in force and the school family educational partnership, we can obtain the profile of the graduate prepared for socio-professional challenges, this being the ideal towards which any society tends in current times. Having as a benchmark the analysis of the theoretical and experiential bases, the observations, the honest, open discussions with the parents, the directors and the school counselor, we believe that the analysis of the character traits determines the needs and particularities of the preadolescents from the social-moral and intercultural perspective, in order to form positive behavior. Thus, starting from the specificity of the age of preadolescents, the Matrix of educational strategies related to the specificity of the needs of secondary school students for desirable socio-moral behavior was developed. The basis of its conception, which represents a valuable working tool for teaching staff, was the study and analysis of specialized documents and the works of researchers in the field, in order to form the social-moral and intercultural behavior of preadolescents.