Abstract:
In this article one of the pressing problems of the educational system is addressed, namely how to improve learning capacity in a context in which contemporary changes are strengthening the power of science and technology and demanding new educational forms and processes. The author emphasizes the importance of reflection in the learning process and offers suggestions on how to use the reflective journal as an effective learning tool. Through concrete examples, she demonstrates that, as a learning tool that includes personal reports of the learner that studies particular educational experiences, the reflective journal facilitates understanding and enhances learning. The article also reviews a number of benefits of the reflective journal for the cognitive development of learners and emphasizes its role in self-regulating personalized learning.
Description:
În acest articol este abordată una dintre problemele stringente ale sistemului educațional, și anume cum poate fi îmbunătățită capacitatea de învățare în contextul în care schimbările aduse de contemporaneitate întăresc puterea științei și a tehnologiei și solicită noi forme și procese educaționale. Autoarea subliniază importanța reflecției în procesul de învățare și propune sugestii de valorificare a jurnalului de reflecții ca instrument de învățare eficientă. Prin exemple concrete, demonstrează că, în calitate de instrument de învățare ce include relatările personale ale celui care învață despre anumite experiențe educaționale, jurnalul de reflecții facilitează înțelegerea și îmbunătățește învățarea. Totodată, în articol sunt trecute în revistă o serie de beneficii ale jurnalului asupra dezvoltării cognitive a educabililor și este subliniat rolul lui pentru autoreglarea învățării personalizate.