Abstract:
In order to support the scientific discussion that is currently taking place in the community of both domestic and foreign scholars, the article raises the issue of pedagogically motivated use of platforms built on the basis of artificial intelligence. Based on the results of the analytical work carried out, the author's position is substantiated, which is based on the key provision of classical pedagogy regarding the crucial importance of the teacher's personality in the full formation of the student's personality. It is generalised that the resources of platforms based on artificial intelligence should be understood as only one of the possible, but fundamentally important tools that effectively influence the formation of the information culture of the personality of a higher pedagogical education applicant, actively contribute to the positive dynamics of the process of humanisation and democratisation of society by increasing its ability to self-regulation and self-efficacy.
Description:
În planul susținerii discuțiilor care au loc în prezent în comunitatea oamenilor de știință atât autohtoni, cât și străini, articolul ridică problema utilizării în scop didactic a platformelor construite pe baza inteligenței artificiale. Pe baza rezultatelor obținute în cercetare, se fundamentează opinia autorului, care se construiește pe poziția-cheie a pedagogiei clasice privind importanța crucială a personalității profesorului în procesul de formare a personalității elevului. Se generalizează că resursele platformelor bazate pe inteligență artificială ar trebui înțelese doar ca unul dintre instrumentele posibile, dar fundamental importante, care influențează efectiv formarea culturii informaționale a studentului de la pedagogie și contribuie activ la dinamica pozitivă a procesului de umanizare și democratizare a societății prin creșterea capacității ei de autoreglare și autoeficiență.