Abstract:
The work theoretically demonstrates some concepts regarding the study of fiction style and presents a series of practical applications carried out in the classroom, in accordance with school programs in order to illustrate the theoretical notions addressed. The current educational context qualitatively evaluates the performances aiming at the acquisition of the capacities to apply the knowledge and skills assimilated in new situations. The fields considered in the work are language, understood as a communication tool, and literature, placed under the sign of an extensive vision. The examples were chosen through the prism of relevance, depending on the level of study, on the class having a medium degree of difficulty. The main function of teaching-learning the elements of stylistics and, in particular, those related to functional styles is that the teacher experiences methods and procedures, among the most diverse, to sensitize the student and open his taste for knowledge, thus realizing his pedagogical vocation . We demonstrated that the understanding of the mechanisms by which the fiction style works has positive and encouraging effects on the mental and intellectual development of the students, on the validity of the accumulated knowledge, as well as on the formation of some skills through the conscious drafting of literary, fictional text. I also highlighted the fact that in all his learning activity, the student's psyche must be stimulated to participate under the tension of a real intellectual effort, a willed integration in the act of learning, supported by a robust motivation, a creative engagement.
Description:
Lucrarea fundamentează teoretic câteva concepte privind studiul stilului beletristic și prezintă o serie de aplicații practice efectuate la clasă, în conformitate cu programele școlare în vederea ilustrării noțiunilor teoretice abordate. Contextul educațional actual evaluează calitativ performanțele, urmărindu-se dobândirea capacității de a aplica în situații noi cunoștințele și competențele asimilate. Domeniile avute în vedere în lucrare sunt limba, înțeleasă ca instrument de comunicare și literatura, plasată sub semnul unei viziuni extensive. Exemplele au fost alese prin prisma relevanței, în funcție de nivelul de studiu, pe clase, având un grad mediu de dificultate. Funcția principală a predării–învățării elementelor de stilistică și, în special, a celor legate de stiluri funcționale este aceea ca profesorul să experimenteze metode și procedee dintre cele mai diverse, pentru a sensibiliza elevul și a-i deschide gustul pentru cunoaștere realizându-și astfel vocația sa pedagogică. Am demonstrat că înțelegerea mecanismelor după care funcționează stilul beletristic are efecte pozitive și încurajatoare asupra dezvoltării psihice și intelectuale a elevilor, asupra trăiniciei cunoștințelor acumulate, precum și asupra formării unor abilități prin redactarea conștientă a textului beletristic. Am reliefat, de asemenea, că în întreaga sa activitate de învățare, psihicul elevului trebuie stimulat la o participare sub tensiunea unui efort intelectual real, o integrare voită în actul de învățare, susținută de o motivație robustă și o angajare creatoare.