Abstract:
The article elucidates some scientific, educational policy and methodological aspects, both European and national, with reference to cyber education in the school environment - the primary level of education - through the formative-educational valences of the cyber education process, with the aim of development of cyber security skills among students from cl. I-IV. It is located, at the European and national level: the objectives, priorities and actions of high-quality digital education, to the challenges in terms of cyber security in the context of cyber education, through the prism of educational policy acts; regulatory, proactive and methodological curricular products for internet literacy and cyber education for children and parents. The European and national programs in the field of cyber security specific to the primary level of education are showcased. The scientific difference of the phrases is distinguished: online security and online safety in the context of the development of students' skills (cl. I-IV) of cyber security through the process of cyber education.
Description:
Articolul dat elucidează unele aspecte științifice de politici educaționale și de tip metodologic, atât europene, cât și naționale, cu referire la educația cibernetică în mediul școlii – nivelul primar de învățământ – prin valențele formativ-educative ale procesului de educație cibernetică, cu finalitatea de dezvoltare a competențelor de securitate cibernetică la elevii din cl. I-IV. Se localizează, la nivel european și național, obiectivele, prioritățile și acțiunile educației digitale de înaltă calitate, la provocările în materie de securitate cibernetică în contextul educației cibernetice, prin prisma actelor de politici educaționale; produsele curriculare de tip reglator, proiectiv și metodologic de alfabetizare în domeniul internetului și de educație cibernetică pentru copii și părinți. Se etalează programele europene și naționale în domeniul securității cibernetice specifice nivelului primar de învățământ. Se distinge diferența științifică a sintagmelor: securitatea online și siguranța online în contextul dezvoltării competențelor elevilor (cl. I-IV) de securitate cibernetică prin procesul de educație cibernetică.