Abstract:
The stages of development of the theory and practice of professional success of the future teacher in higher education institutions of Ukraine in the second half of the 20th - beginning of the 21st century are considered. The essence and content characteristics of the professional success of the future art teacher are revealed. The author's definition of a teacher's professional success as a metaconstruct of professional activity and an integral characteristic of a teacher, which is determined by external and internal factors, is proposed. Organizational and pedagogical conditions, technologies of formation of professional success of the future art teacher are defined; ways of updating educational components of professional training of future art teachers in institutions of higher education are proposed.
Description:
Sunt luate în considerare etapele de dezvoltare a teoriei și practicii succesului profesional al viitorului profesor în instituțiile de învățământ superior din Ucraina în a doua jumătate a secolului XX - începutul secolului XXI. Se dezvăluie esența și caracteristicile de conținut ale succesului profesional al viitorului profesor de artă. Se propune definiția autorului a succesului profesional al unui profesor ca metaconstruct al activității profesionale și o caracteristică integrală a unui profesor, care este determinată de factori externi și interni. Sunt definite condiții organizatorice și pedagogice, tehnologii de formare a succesului profesional al viitorului profesor de artă; sunt propuse modalităţi de actualizare a componentelor educaţionale ale formării profesionale a viitorilor profesori de artă din instituţiile de învăţământ superior.