Abstract:
The article presents two experimental researches: one constative and a formative one of stress and stress management at adolescents. In the sample of research were included 86 adolescents (aged 16, 17, 18, 19 years old). From 86 adolescents a significative number of adolescents have a moderate and severe level of stress. In order to control and diminish the stress and its correlation we implemented on 12 adolescents with moderate and severe level of stress a psychological programme. By administrating this programme, we observe changes in stress level, in coping strategies and in emotional intelligence at adolescents.
Description:
Articolul înfățișează două demersuri experimentale, unul constativ și celălalt formativ a stresului și gestionării acestuia la copiii de vârstă adolescentă. Am examinat stresul la un lot de 86 de copii de vârstă adolescentă (16, 17, 18 și 19 ani). Din cei 86 de adolescenți testați, un număr semnificativ din ei se disting prin nivelurile moderat și grav de stres. În scopul controlului și diminuării stresului și a corelatelor acestuia am proiectat și administrat pe un lot de 12 adolescenți un program psihologic. Aplicarea programului de gestionare a stresului la adolescenți este o determinantă a modificărilor în nivelul de stres, în anumite strategii de coping și inteligența emoțională la aceștia.