Abstract:
The students study and acquire several terms in Physics, Informatics and Mathematics during their secondary education. While analyzing the curricula and textbooks for these school subjects, we determined that several terms present in the curricula are not defined in the textbooks: many times, the lexicographic definitions of the terms are incomplete, elusive. This could confuse students when they study the terms, so we believe that people trained in the development of textbooks (authors, first of all) should pay more attention to the consistency in terms of respecting the logical connection between the curricula and textbooks; to identify and respect unique ways of defining all terms presented in school textbooks.
Description:
În ciclul gimnazial de învăţământ, la disciplinele fizică, informatică şi matematică, elevii studiază şi însuşesc mai mulţi termeni. La analiza curricula şi manualelor la aceste discipline şcolare, am stabilit că mai mulţi termeni prezenţi în curricula nu sunt definiţi în manuale; de multe ori, definiţiile lexicografice ale termenilor sunt incomplete, evazive. Acest lucru ar putea să-i deruteze pe elevi, atunci când studiază termenii, de aceea considerăm că persoanele antrenate în elaborarea manualelor (autorii, în primul rând) ar trebui să acorde mai multă atenţie consecvenţei în ceea ce priveşte respectarea legăturii logice dintre curricula şi manuale; să identifice şi să respecte modalităţi unice de definire a tuturor termenilor prezentaţi în manualele şcolare.