Abstract:
Constructivism, founded by J. Piaget and G. Bachelard, proposes the extension of the construction of knowledge to the child as well. This modern concept is the basis of the great renewals and reforms in education through which it is proposed to approach knowledge in a process of communication and cooperation in which the student has an active role. The specialized literature offers a varied palette of methods that can be used in the study of history. They must be chosen and combined in such a way that, through their application, they lead to the best results. Active and effective learning is ensured by the use of methods and procedures that train the intellectual capacities of students to the highest degree, arouse and maintain interest in learning, stimulate curiosity and require personal effort.
Description:
Constructivismul, fondat de J. Piaget și G. Bachelard, propune extinderea construcției cunoașterii și la copil. Acest concept modern stă la baza marilor reînnoiri și reforme în educație prin care se propune abordarea cunoștințelor într-un proces de comunicare și cooperare în care elevul are un rol activ. Literatura de specialitate oferă o paletă variată de metode care pot fi folosite în studiul istoriei. Acestea trebuie alese și combinate în așa fel încât, prin aplicarea lor, să conducă la cele mai bune rezultate. Învățarea activă și eficientă este asigurată prin utilizarea metodelor și procedeelor care antrenează la cel mai înalt grad capacitățile intelectuale ale elevilor, trezesc și mențin interesul pentru învățare, stimulează curiozitatea și necesită efort personal.