Abstract:
Based on the analysis of the experience gained in the implementation of STEAM approaches in general education, it is proposed to create schools focused on the in-depth study of the respective subjects. Unlike standard schools, STEAM schools will focus not only on the training of traditional key skills, but also those required by the professions of the future. The need to base teaching-learning-evaluation on the "Learning Compass 2030", developed and promoted by the Organization for Economic Cooperation and Development, is argued, and educational framework plans projects are proposed that ensure the full valorization of all the opportunities offered by STEAM approaches.
Description:
În baza analizei experienței acumulate în implementarea abordărilor STEAM în învățământul general, se propune crearea de școli orientate pe studierea aprofundată a disciplinelor respective. Spre deosebire de școlile tip, școlile STEAM vor fi axate nu doar pe formarea competențelor-cheie tradiționale, dar și a celor cerute de profesiile viitorului. Este argumentată necesitatea fundamentării predării-învățării-evaluării pe “Busola de învățare 2030”, elaborată și promovată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică și se propun proiecte de planuri-cadru de învățământ ce asigură valorificarea în deplină măsură a tuturor oportunităților oferite de abordările STEAM.