Abstract:
The current trends of the education system today focus on the promotion and maintenance of mental health, the optimization of individual potential and the unlocking of personal resources, the awareness of one’s own needs and limits, the identification of realistic and functional methods exercised by the didactic framework and other educational actors in relation to students, parents, colleagues, etc. Establishing a new reference regarding the process of training the innovative skills of teaching staff, based on a dynamic of adaptation to contemporary societal challenges, we brought into the debate, their training in research activities that will contribute to the progress and quality of education centered on the student, class, educational institution. In the view of psychologists, it is as reasonable as possible to ensure this desired by creating a coherent partnership system „student-teacher-psychologist-family”, in order to facilitate the training of adolescents’ psychosocial skills in the learning and relationship process.
Description:
Tendințele actuale ale sistemului de învățământ se centrează astăzi, pe promovarea și menținerea sănătății psihice, optimizarea potențialului individual și deblocarea resurselor personale, conștientizarea propriilor nevoi și limite, identificarea unor modalități realiste și funcționale pe care o exercită cadrul didactic și alți actori educaționali în raport cu elevii, părinții, colegii etc. Stabilind un nou referențial privind procesul de formare a competențelor inovatoare a cadrelor didactice, bazat pe o dinamică de adaptare la provocările societale contemporane, am adus în dezbatere, antrenarea lor în activități de cercetare care va contribui la progresul și calitatea educației centrate pe elev, clasă, instituție de învățământ. În viziunea psihologilor este cât se poate de rezonabilă asigurarea acestui deziderat prin crearea unui sistem coerent de parteneriat „elev-cadru didactic-psiholog-familie”, întru facilitarea antrenării abilităților psihosociale ale adolescenților în procesul de învățare și relaționare.