Abstract:
The article substantiates the priority tasks of reforming the system of higher education in Ukraine; the current state of higher professional education and its tasks are highlighted; the principles of modern European education are highlighted; components and functions of the organization of the educational process in institutions of higher education; emphasis is placed on the development of professional and pedagogical skills of pedagogical workers. The author emphasizes that one of the main principles of modern European education, which is responsible for the quality of training and the acquisition of professional competences, is the mobility of students and teachers today. It is noted that the influence of integration processes, the growing role of globalization necessitate the use of international educational standards in the field of education, and the training of teaching staff, their professional improvement is an important condition for the modernization of higher education. Peculiarities of the professional training of the future teacher at the current stage of formation of higher pedagogical education have been studied, actual approaches to improving the organizational foundations of the professional training of future teachers have been identified. The author emphasizes the trends of modern pedagogical education: democratization, integration and coordination, internationalization, standardization; priority areas of reform and modernization of higher pedagogical education, as well as taking into account national approaches to the organization of education, the content of education, traditions in the preparation of future specialists with higher education. The effect of reforming the higher education system on creating favorable conditions for the professional growth of the future teacher is substantiated.
Description:
Articolul fundamentează sarcinile prioritare ale reformei sistemului de învățământ superior din Ucraina; evidențiază starea actuală a învățământului profesional superior și sarcinile acestuia; evidențiază principiile educației europene moderne, componentele și funcțiile organizării procesului de învățământ în instituțiile de învățământ superior; pune accent pe dezvoltarea abilităților profesionale și pedagogice ale cadrelor didactice. Autorul subliniază unul dintre principiile cele mai importante ale educației europene moderne, responsabil pentru calitatea formării și dobândirea competențelor profesionale, mobilitatea studenților și a profesorilor de astăzi. Se observă că influența proceselor de integrare, rolul din ce în ce mai mare al globalizării impun utilizarea standardelor educaționale internaționale în domeniul educației, precum și formarea cadrelor didactice, perfecționarea profesională a acestora fiind o condiție importantă pentru modernizarea învățământului superior. Au fost studiate particularitățile pregătirii profesionale a viitorului profesor în etapa actuală de reformare a învățământului pedagogic superior, au fost identificate abordări efective de îmbunătățire a fundamentelor organizatorice ale formării profesionale a viitorilor profesori. Autorul subliniază tendințele educației pedagogice moderne: democratizarea, integrarea și coordonarea, internaționalizarea, standardizarea; domeniile prioritare de reformă și modernizare a învățământului pedagogic superior, precum și abordările naționale privind reorganizarea învățământului, conținutul educației, tradițiile în pregătirea viitorilor specialiști cu studii superioare. Este fundamentat efectul reformării sistemului de învăţământ superior asupra creării condiţiilor favorabile dezvoltării profesionale a viitorului professor.