Abstract:
This article is about Grigore Vieru's poetry about children and childhood. Our research will demonstrate the specific features of children's poetry, the principles and elements of Grigore Vieru's poetic register. Grigore Vieru's poetry is educational, he is not a didactic poet. His poetry identifies with the need for communication. Grigore Vieru's poetry is born from childhood. For the poet this stage of life is very important, because it represents the foundation of the formation and development of the human personality. Grigore Vieru's childhood means play, dialogue, discovery, wonder and adventure.
Description:
Acest articol este despre poezia lui Grigore Vieru despre copil și universul copilăriei. Cercetările noastre vor demonstra care sunt trăsăturile specifice ale poeziei pentru copii, principiile și elementele registrului poetic vierean. Poetica viereană este considerată educativă, nu și una didacticistă. Ea se identifică cu nevoia de comunicare și se naște orizonturile copilăriei. Pentru poet această etapă a vieții este foarte importantă, deoarece reprezintă fundamentul formării și dezvoltării personalității umane. Copilăria viereană înseamnă joc, dialog, descoperire, miraj și aventură puerilă.