Abstract:
In terms of primary education curriculum, popular education represents a source of cultural and ideological values, as it deals with the contents concerning the culture and popular traditional Romanian civilization. Due to the instructional potential of the popular pedagogy contents (counting rhymes, riddles, proverbs, bywords, songs, fairy tales, games, legends, ballads, Romanian folk songs “doina”, epos, traditions and customs), it is recommended to include its elements in the school curricula and, consequently, in the course books. The students’ motivation for popular education through the transmission and assimilation of models, norms, attitudes and knowledge of personal formation has a considerable impact on their intellectual, moral, aesthetic and psycho-physical education, as well as on their entire personalities.
Description:
Educația populară reprezintă pentru curriculum învățământului primar, o sursă de valori culturale și ideologice, prin conținuturile referitoare la cultură și civilizație populară tradițională românească. Potențialul formativ-educativ al conținuturilor pedagogiei populare (numărători, ghicitori, proverbe, zicători, cântece, povești, jocuri, legende, balade, doine, eposul, tradiții, datini), recomandă includerea lor în curricula școlară și automat în componenta sa de bază, manualul școlar. Motivarea elevilor pentru educația populară, prin transferul și asimilarea de modele, norme, atitudini, cunoṣtinţe în propria formare, are un impact considerabil asupra educației intelectuale, morale, estetice și psiho-fizice, deci asupra întregii personalități a elevilor.