Abstract:
In this article, we highlight our aspiration for the prospective educational dimension in initial training,
considering it both a priority in the personal development of student teachers and a professional necessity to be worked on systematically, starting from first university years. The ideas addressed in the respective article are rarely analyzed both in the research and in debates from the Republic of Moldova regarding the prospective nature of university education or the implementation of interdisciplinary and transdisciplinary study programs. One of the solutions we propose is a complete revision of the content units in Pedagogical Ethics, being a mandatory course and necessary for students for personal and professional development.
Description:
În acest articol, evidențiem aspirația noastră pentru dimensiunea educațională prospectivă în formarea inițială, considerând-o atât o prioritate în dezvoltarea personală a studenților pedagogi, cât și o necesitate profesională la care se va lucra sistematic, începând cu debutul la facultate. Ideile abordate în articolul respectiv sunt rar analizate atât în cercetările din R. Moldova, cât și în cadrul dezbaterilor despre caracterul prospectiv al educației universitare sau despre implementarea programelor de studii interdisciplinare și transdisciplinare. Una dintre soluțiile pe care le propunem ține de o revizuire completă a unităților de conținut la Etica pedagogică, fiind un curs obligatoriu și necesar studenților pentru dezvoltarea personală și profesională.