Abstract:
The issue of evaluation is a current topic, discussed in various educational activities. The evaluation of learning results signifies the transition from the transmission of knowledge to the acquisition of knowledge by issuing value judgments. Interactive evaluation assumes the existence of a partnership between educational agents, which is based on the process of collaboration and constructive negotiation in the learning and evaluation process. The main goals of the interactive evaluation are to stimulate the self-evaluation capacity of the subject involved in the process, to raise awareness of needs and to increase confidence in the educated person's own strengths. Interactive evaluation methods are, in fact, specific adaptations, customizations, of didactic methods, be they classic or modern.
Description:
Problema evaluării reprezintă un subiect actual, discutat în diverse activități educaționale. Evaluarea rezultatelor învăţării semnifică trecerea de la transmiterea cunoştinţelor la însuşirea cunoştinţelor prin emiterea unor judecăți de valoare. Evaluarea interactivă presupune existenţa unui parteneriat între agenţii educaţionali, care are la bază procesul de colaborare şi de negociere constructivă în procesul de învăţare şi evaluare. Scopurile principale ale evaluării interactive sunt cel de stimulare a capacităţii de autoevaluare a subiectului implicat în proces, de conştientizare a nevoii şi de sporire a încrederii în forţele propriile ale educatului. Metodele de evaluare interactive sunt, de fapt, adaptări specifice, particularizări, ale metodelor didactice, fie ele clasice sau moderne.