Abstract:
The environment and the school space are the ambience (material, social and moral environment) of the child's social debut. The qualities of the environment, in its most concrete form, of "place of existence", is a concern that is lost in the history of human civilization. The article addresses the environment as an active factor of the triadic structural model of education, and the author advocates increasing the functionality of the educational space, stating that the school space as a place, surface, limited extent in which an action is performed is a functional unit of the open educational space (education for all, permanent and continuing education, lifelong learning), instantaneous of the economic, social and cultural level of a state, communities.
Description:
Mediul și spațiul școlar constituie ambianța (mediu material, social și moral) debutului social al copilului. Calităţile ambientului, în forma sa cea mai concretă, de “loc de existenţă”, constituie o preocupare ce se pierde în istoria civilizaţiei umane. Articolul abordează mediul ca factor activ al modelului structural triadic al educației, iar autoarea pledează pentru sporirea funcționalității spațiulșui educațional, afirmând că, spațiul școlar ca loc, suprafață, întindere limitată în/pe care se desfășoară o acțiune este o unitate funcțională a spațiului educational deschis (educație pentru toți, educație permanentă și continuă, educație pe tot parcursul vieții), instantaneu al nivelului economic, social și cultural al unui stat, comunități.