Abstract:
The paper highlights the acceptations of the term of didactic technology in a narrow and broad sense. Various definitions are presented in the vision of various researchers preoccupied with defining the concept of didactic technology, along with other concepts such as technology of education, educational technology, pedagogical technology. The restricted meaning of the didactic technology concept aims to the set of audio-visual means used in educational practice. The broad meaning of the didactic technology concept refers to the application of scientific discoveries in order to solve practical problems specific to teaching-learning-evaluation process; outlines the action taken by teacher to apply the learning principles in a practical training situation; designates the whole structural ensemble of methods, the means of education, the strategies of organizing the teaching-learning, implemented in the interaction between the educator and the educated, through a close correlation with pedagogical objectives, contents transmitted, the forms of training, evaluation modalities.
Description:
Lucrarea evidențiază acceptările termenului de tehnologie didactică în sens restrâns și larg. Diverse definiții sunt prezentate în viziunea diferiților cercetători preocupați de definirea conceptului de tehnologie didactică, alături de alte concepte precum tehnologia educației, tehnologia educațională, tehnologia pedagogică. Semnificația limitată a conceptului de tehnologie didactică vizează setul de mijloace audio-vizuale utilizate în practica educațională. Sensul larg al conceptului de tehnologie didactică se referă la aplicarea descoperirilor științifice în vederea rezolvării problemelor practice specifice procesului de predare- învățare-evaluare; subliniază acțiunea întreprinsă de profesor pentru a aplica principiile învățării într-o situație practică de formare; desemnează întregul ansamblu structural de metode, mijloacele de educație, strategiile de organizare a predării-învățării, implementate în interacțiunea dintre educator și educat, printr-o strânsă corelație cu obiectivele pedagogice, conținuturile transmise, formele de instruire, evaluare modalități.