Abstract:
This article reflects the theoretical and experimental study of the emotional intelligence of young people and adults. Following the analytical and synthetic study, various scientific positions were capitalized in order to interpret emotional intelligence, to estimate its role in managing our own emotions and those with which we interact. The experimental research reflects current data on the profile of emotional intelligence according to the level of development of the five components of emotional intelligence highlighted by R. Wood and H. Tolley. The research results show that the most subjects know their states, preferences, resources and intuitions, as well as their effects on their own behavior and that of others. Based on the results obtained, recommendations were developed regarding self-regulation, self-awareness, motivation, empathy, social skills.
Description:
Articolul dat este dedicat studiului teoretic și experimental al inteligenței emoționale a tinerilor și adulților. În urma studiului analitico-sintetic au fost valorificate diverse poziții științifice în vederea interpretării inteligenței emoționale, estimării rolului acesteia în gestionarea emoțiilor proprii şi ale celor cu care relaționăm. Cercetarea experimentală reflectă date actuale privind profilul inteligenței emoționale în funcție de nivelul de dezvoltare al celor cinci componente ale inteligenței emoționale evidențiate de R. Wood și H. Tolley. Rezultatele cercetării denotă că majoritatea subiecților îşi cunosc stările, preferințele, resursele şi intuițiile, ca şi efectele lor asupra comportamentului propriu şi al celorlalți. În baza rezultatelor obținute au fost elaborate recomandări pentru dezvoltare a autoreglării, conștiinței de sine, motivației, empatiei, abilităților sociale.