Abstract:
The author of the article turned to topical problems of the methodology for teaching the Russian language as a non-native language – the formation of sociocultural competence. The separation of this competence into an independent one in the 2019 updated Curriculum indicates its significance. The article carried out a detailed analysis of Curriculum and textbooks on the Russian language for the V and VI forms of the national school of the Republic of Moldova from the point of view in question. The study aimed to identify texts and tasks in textbooks that contribute to the formation of sociocultural competence. The article also offers assignments to certain topics of the Russian language textbook for VI form, supplementing its content in the aspect of sociocultural knowledge.
Description:
Autorul articolului a abordat problemele actuale ale metodologiei de predare a limbii ruse ca limbă nonnativă în formarea competenței socio-culturale. Abordarea acestei competențe în baza Curriculum-ului actualizat 2019, demonstrează importanța acesteia. Articolul oferă o analiză detaliată a Curriculumului și a manualelor de limba rusă pentru clasele a V-a și a VI-a ale școlii Naționale din Republica Moldova, dintr-un punctul de vedere al celor interesați. Studiul a avut ca scop identificarea textelor și a sarcinilor din manualele actuale, care contribuie la formarea competenței socioculturale. Articolul oferă și teme pentru anumite subiecte ale manualului de limba rusă, pentru clasa a VI-a, completând conținutul acestuia sub aspectul competențelor socioculturale.